Yogales om zelf te proberen

Yogareeks –     Ontspanning   

De volgende yogales is een korte reeks oefeningen die als losse reeks kan worden uitgevoerd of onderdeel van een les kan worden. De Diamantzit is de basishouding. Als je de les als een snelle reeks uitoefent, besteed dan in ieder geval steeds extra tijd aan de Diamantzit. Voel ook hoe deze houding op de drie verschillende momenten steeds aanvoelt. Voel je lichamelijk of geestelijk verschil? Aan het eind van de reeks, kun je proberen om in de rustende held te gaan liggen. Deze houding kan voor een grote ontspanning zorgen, mits je de eerste ongemakken van die asana kan accepteren.

*Ik heb de verschillende namen van de asana’s steeds met een hoofdletter geschreven, zodat de namen makkelijker te herkennen zijn.

Tijdens de oefening heb je de aandacht in je kruin.

Begin in DiamantzitDSC02118DSC02119

Verplaats je naar de viervoetershouding.

Wissel een keer of drie op de in-en uitademing van Kat- naar Koehouding.

Bij de vierde inademing maak je je rug hol, kijk je omhoog en breng je je rechterbeen gestrekt naar achteren.

Bij de uitademing maak je je rug bol, breng je je rechterknie naar je borst en je hoofd buigt ook richting je borst. Herhaal deze in- en DSC02117DSC02116uitademing een keer of drie. Steeds met je rechterbeen.

 

 

 

Bij de derde uitademing plaats je je rechtervoet tussen je handen.

Ga in de Diepe Hardlopershouding staan. Blijf even in deze houding staan.

Breng je linkerarm omhoog, draai je linkervoet, zodat je op je wreef staat en kijk langs je linkerhand omhoog.

Kom weer terug naar Diepe Hardlopershouding. Zet je linkerknie nu op de grond.

Draai je romp nu naar rechts. Buig je linkerarm, raak met je linker elleboog je rechterknie aan en plaats je rechterhandpalm op je linker.

Duw je rechter elleboog zo ver mogelijk omhoog. Je blik kijkt langs je elleboog omhoog.

Strek je linkerbeen. Je staat nu in de Gedraaide Zijwaartse Hoek. Blijf even zo staan.

DSC02115 DSC02114 DSC02113

Plaats je handen weer naar je rechtervoet, zet je rechtervoet naast je linkervoet en duw je billen zo ver mogelijk omhoog.

Ga in de Omlaag Gerichte Hond staan. Bleef even zo staan. Duw je voeten zo ver mogelijk richting de grond.

Op een inademing breng je je rechterbeen gestrekt omhoog. Je rechterbeen, rug en armen vormen een zo recht mogelijke lijn.

DSC02112 DSC02111

Op een uitademing zet je je been weer op de grond, buig je je knieën en kom je weer in Diamantzit zitten.

Observeer je lichaam van je kruin tot aan je tenen.

Herhaal de oefening, maar doe dan alles met de linkerkant.

Rust uit in de Diamantzit en daarna eventueel in de Rustende Held.