Mediteren

Maar wat is mediteren eigenlijk?

Bij meditatie concentreer je je. Dat is misschien wel stap 1. Maar eigenlijk is het antwoord op die vraag niet eenduidig. Voor beginners staat innerlijke rust vaak centraal. Je leert je gedachtes te observeren en je denkvermogen tot rust te brengen. Ook wordt ontspanning vaak genoemd als doel van meditatie.  Er zijn ook mensen die een stapje verder willen gaan en ervaringen willen krijgen die het dagelijkse leven ontstijgen.

Naar binnen

Bij meditatie is één ding belangrijk en dat is dat je naar binnenkeert. Door je ogen te sluiten, kun je niks meer zien. Je oren sluiten is wat lastiger, dus daar beginnen we maar niet aan. Veel meditaties beginnen dan ook met het afstemmen om wat je hoort. Het is dan de bedoeling dat je niet meer reageert, maar de geluiden gewoon opmerkt en ze laat voor wat ze zijn. Geloof me, dit kost enige training.

Gedachtes

Ditzelfde doe je met je gedachtes: je laat ze voorbij komen, merkt ze op en probeert er dan niet meer op te reageren. Dit kan best lastig zijn en je bent waarschijnlijk een groot deel van een meditatie bezig met het observeren van alle gedachtes die jou bezighouden. In geleide meditaties worden vaak metaforen gebruikt om je gedachtes tot rust te brengen: wolken of golven staan dan gelijk aan de gedachtes die komen en gaan.

Ruimte

Ergens in jou is een ruimte die volledig stil is. Op het moment dat je alle invloeden van buiten en binnen, zoals je gedachtes, tot rust hebt gebracht, kun je deze ruimte ervaren. Die stilte ervaren kan erg prettig zijn, maar is voor velen niet het doel van meditatie.

Het zelf

Het ervaren van het zelf is een belangrijke stap en kan leiden tot verlichting. Je kunt je dan losmaken van de beperkingen van het lichaam en van het denken. Deze stap is voor velen een einddoel, maar hierna zijn er nog meer stappen mogelijk.

 

Bron: www.integraleyoganederland.nl