Meditatietips

Volgens mij kan iedereen zelf wel bedenken wat je wel en niet moet doen tijdens het mediteren. Toch heb ik een lijstje gemaakt met wat tips. Gebruik ze of niet. Kijk maar.

Meditatiechallegedecember

  1. Zet je telefoon op vliegtuig- en of slaapstand;
  2. zorg ervoor dat de ruimte waarin je zit of ligt niet te koud of te warm is;
  3. draag kleding die niet prikt, knelt en dergelijke;
  4. zet een timer op bijvoorbeeld je telefoon en kies een fijne melding als de timer afloopt (bijvoorbeeld ‘deining’ op je iPhone);
  5. meld huisgenoten dat je gaat mediteren en vraag of ze je niet willen storen;
  6. erger je niet aan geluiden van buiten of van die van je huisgenoten; focus je op jezelf;
  7. als je je ogen sluit, kun je je eerst focussen op je ademhaling: probeer deze niet te sturen, maar probeer alleen maar op te merken waar je ademhaling zich bevindt en of deze snel of langzaam gaat. Laat dit dan ook weer los, óf doe een ademmeditatie (dit is een meditatie waarbij je je aandacht naar je buik brengt en probeert om je adem in deze regio te brengen);
  8. je kunt elke uitademing gaan tellen en zodra je de tel kwijt bent, opnieuw beginnen. Dit is een oefening voor de beginner en kan je helpen om je gedachtes te observeren.);
  9. zoek op internet naar geleide meditaties of op ontspannende muziekjes die je ondersteunen tijdens je meditatie. Luister wel altijd vooraf of je de stem die je hoort prettig vindt;
  10. ‘duw’ niet te hard. In het begin zul je merken dat je veel gedachtes hebt en dat die gedachtes zich maar moeilijk weg laten sturen: heb geduld: het wordt makkelijker.